Elektromobilis ar įprastas automobilis – kuris labiau apsimoka?

Aplinkos ministerija 2021 metų pradžioje pristatė planą, kurio užmojai iš tiesų dideli – iki 2040 metų visi Lietuvos vairuotojai turėtų persėsti į elektromobilius. Žinoma, laiko dar yra, tačiau ekspertai tokius užmojus vadina itin ambicingais.

Akivaizdu, kad susidomėjimas elektromobiliais smarkiai išaugo – atsiranda vis daugiau įkrovimo stotelių, valstybė siūlo kompensaciją elektromobilio įsigijimui, o gamintojai pristato naujų elektrinių arba hibridinių automobilių modelių.

Nepaisant to, šių metų duomenimis, iš 1,5 mln. Lietuvoje registruotų automobilių buvo vos 2613 elektromobiliai. Kodėl žmonės vis dar renkasi dyzelį ar benziną vietoj to, kad vairuotų ekologišką transporto priemonę? Kuri variantas pigesnis ar labiau apsimoka ilgalaikėje perspektyvoje? O galbūt automobilį iš vis labiau apsimoka nuomotis?

Įprastas automobilis

Vidutinio kuro bako talpa yra 40-60L. Pripylus pilną baką nuvažiuosime 600-1000km (priklausomai nuo automobilio techninių parametrų, vairavimo stiliaus ir kitų niuansų 100 km prireiks nuo 5 iki 15L degalų). Sakykime, kad įsipylėme 50l benzino ir vairuojame adekvačiai. 50L x 1.38 Eur= 69 eurai ( 2021 11 08 duomenys).

Įprasto automobilio pliusai:

1.    Patogumas. Degalinių tinklas Lietuvoje išvystytas labai gerai, tad net ir mažesniuose miesteliuose galima rasti kolonėlę ir dar dešrainį ar kavos prie topaties. Su pilnu baku galima nuvažiuoti tikrai didelį atstumą.

2.    Nereikia gaišti laiko. Įsipilti salerkos užtrunka kelias minutes. Jokių rūpesčių.

3.    Pigiau. Mažą miesto automobilį galimą įsigyti už sąlyginai mažą kainą. Elektromobilių kainos žymiai aukštesnės.

Įprasto automobilio minusai:

1.    Tarša. Nei pridėsi, nei atimsi – dyzeliu ar benzinu varomi automobiliai yra taršūs.Jie naudoja iškastinį kurą, nuolat naudojama alyva ir t.t. Tokių automobilių išmetamosios dujos smarkiai prisideda prie šiltnamio efekto, dėl kurio šyla klimatas, kyla vandens lygis, o ruoniukai lieka be namų ir mamų.

2.    Išlaidos. Didelės kuro bei priedų (pvz., alyvos) ar remonto kainos.

Elektromobilis

Tuo tarpu pilnai pakrauti Nissan Leaf, kurio baterijos talpa yra 36kWh, (15kWh/100 km)namuose atsieitų apie 5 eur (36 kWh x 0.137 Eur = 4.93 Eur). Mieste 1 kWh kaina svyruoja nuo 0.20 Eur iki 0.35 Eur. Vadinasi, krovimas mieste kainuos nuo 7.20iki 12.60 Eur. Vienu pilnu pakrovimu šiuo automobiliu galima nuvažiuoti apie 240 kilometrų (skaičius labai preliminarus).

Elektromobilio pliusai:

1.    Ekologiška. Elektromobilis užtikrina nulinę emisiją. Keliauk kur tik nori be jokios žalos mūsų nuostabiam pasauliui. Vis pasigirsta kalbų, kad EA krovimas vistik nėra toks žalias, nes dažniausiai naudojama ne saulės ar vėjo energija, betelektra, gaunama iš šiluminių jėgainių vis tiek yra gerokai draugiškesnė aplinkai nei naftos gavyba.

2.    Paprasta eksploatacija. Daugiau niekada nebereikės galvoti apie, pavyzdžiui, tepalų, filtrų ar žvakių keitimą.

3.    Patogumas. Didmiesčiuose yra atskiros juostos bei parkavimosi vietos elektromobiliams. Kol kiti grūdasi rytiniuose kamščiuose, EA vairuotojai ramia širdim gali dar 10 minučių pamiegoti.

Elektromobilio minusai:

1.    Krovimosi laikas. Viskas gerai jei EA baterija kraunama namie ar biure, kol dirbi.Tačiau jei pakrauti bateriją reikia kelionėje, tai tikrai užtruks nuo 30 min. iki2 ar net 3 valandų.

2.    Reikia įkrovimo stotelės. Norint patogiai krautis EA namie, būtina įsirengti įkrovimo stotelę,kuri kainuoja nuo 600 eurų (ir čia kalbame apie pačią paprasčiausią!). O kądaryti, jei gyveni bute?

3.    Nuvažiuojamas atstumas. Aišku, dauguma norėtų „Teslos“, bet gyvenimas toks, kad dažniau keliuose pamatysi „VW Up!“ arba „Nissan LEAF“. Paprastesni EA yra labiau miesto, nei ilgų atstumų automobiliai – su jais pilnu pakrovimu galima nuvykti apie 300 km. Tai iš Vilniaus iki Klaipėdos galimai nedatrauktų ir reikėtų ieškoti įkrovimo stotelės.

4.    Gedimai. EA gedimai kainuoja daug, ypač jei sugenda baterija, o garantinis laikotarpis pasibaigęs. Naujos baterijos kainuoja kelis tūkstančius eurų.

Elektromobilio ir įprasto automoblio palyginimas

Nusprendėme palyginti du to paties gamintojo automobilius – vienas varomas benzinu, o kitas yra pilnai elektrinis.

Matome, kad elektrinis automobilis yra gerokai brangesnis. Tiesa, kol kas valstybė kompensuoja 5000 eurų, todėl nuo pateiktos kainos reikėtų atimti šią sumą. Taip pat pardavėjai mėgsta labiau pabrėžti bendrąją akumuliatoriaus talpą – neapsigaukite, grynoji talpa bus kiek mažesnė, todėl galimus nuvažiuoti kilometrus reikia skaičiuoti nuo grynosios talpos.

Kitas momentas - EA vasaromis gali nuvažiuoti kiek daugiau nei žiemomis, nes žiemą reikia šildyti saloną, nupūsti langus ir t.t, todėl pateiktos sąnaudos yra labai preliminarios. Taip pat sąnaudos priklauso ir nuo važiavimo greičio.

Išvados

Elektromobilis tikrai turi pliusų, ypač, kai yra eksploatuojamas didmiesčiuose - galimybė naudotis A juosta (taip išvengiant milžiniškų kamščių), nemokamos parkavimo vietos bei sąlyginai nebrangus išlaikymas. O kur dar gerokai sumažėjusios išlaidos kurui! Vis dėlto EA turėtojai patys pripažįsta, kad kol kas planuoti tolimas keliones su tokiais automobiliais yra per sudėtinga - infrastruktūra nėra pakankamai išvystyta ir net jeigu žemėlapyje nurodyta įkrovimo stotelė, tai dar visai nereiškia, kad ji iš tikrųjų veiks. Be to, pakrauti EA užtruks gerokai ilgiau nei įsipilti degalų, o kažkur skubant toks dalykas gali sukelti daug nepatogumų.

Kita problema - krovimas. Viskas paprasta jei turite nuosavą namą, bet ir taip pergrūstuose gyvenamųjų namų rajonuose pasikrauti EA bus beveik misija neįmanoma - juk nepasistatysi krovimo stotelės kažkur kieme, nes kiemas yra bendra erdvė. Krauti vien mieste esančiose stotelėse vis tiek yra gana brangu ir nepatogu.


Mūsų kalbinta Milda, kuri jau trejus metus kone kasdien vairuoja EA (Nissan Leaf), sako, kad per metus vidutiniškai sutaupo apie 2000 eurų. Juos moteris anksčiau išleisdavo kurui ir automobilio priežiūrai (tepalai, filtrai, žvakės ir pan.) bei parkavimui.

Ar įmanoma visus lietuvius iki 2040 metų susodinti į elektromobilius? Sunkiai tikėtina. Vis tik jei esate aktyviuose svarstymuose ar verta pirkti tokio tipo automobilį, turbūt dabar būtų pats geriausias laikas  mat EA vairuotojai turi galybę privilegijų.

Elektromobilis šiuo metu yra investicija į švaresnį pasaulį ir nėra jokių abejonių, kad tai - ateitis.

Mildos istorija

Sutuoktiniai Milda ir Andrius perka elektromobilį (bet labiau Milda)

 

Paūgėjus vaikams atsirado poreikis ir antram automobiliui – anksčiau turėjome vieną ir juo dalinomės, bet šiuo metu dirbame skirtinguose miesto rajonuose, o vaikai lanko kelis būrelių už mokyklos ribų.

Apsispręsti kokį automobilį pirkti man buvo nesunku – Nissan Leaf pasirodė puikus variantas, tačiau Andrius jaudinosi, kad elektromobilis bus nepraktiškas, greitai suges baterija, reikės nuolat rūpintis jo krovimu. Vis tik šioje diskusijoje pasiekiau pergalę:pasakiau, kad stengiamės pirkti ekologišką maistą, rūšiuojame šiukšles, vengiameplastiko, tai kodėl nežengus dar vieno žingsnio tvaresnio gyvenimo link?

Šiuo metu vairuoju savo Nissan Leaf (2017) jau trečius metus. Pirkau jį panaudotą, o automobilį gabenomės iš Vokietijos. Jį gavę skubėjome tikrinti baterijos ir kitų svarbių dalykų, kad netyčia už brangiai nenusipirktume problemų skardinės.

Žinoma, įsigijus elektromobilį atsirado ir kitų darbų: reikia įsirengti krovimo stotelę. Jei tikitės per langą išmetę prailgintuvą krautis savo automobilį, galiu nuliūdinti – to daryti nerekomenduojama.

Taigi, investavus į krovimo stotelę 599 eurų, meistrams patikrinus gautą automobilį ir patvirtinus,kad baterija vis dar puiki, o mašina nebuvo daužta ar skendusi, sėdau už Nissan Leaf vairo. Pliusai: galiu važiuoti A juosta, nemokamai parkuotis ir negaišti laiko degalinėse.

Skaičiuoju, kad vienas pilnas automobilio pakrovimas naktiniu tarifu man atsieina 2 eurus. Už šią sumą 2-3 dienas galiu važinėti į darbą, nuvežti vaikus į mokyklas ar būrelius ir nesukdama galvos dėlto, kur reikės parkuoti automobilį, lėkti kavos su draugėmis mieste. Minusai: tolimesnėms kelionėms vis tik renkamės Andriaus automobilį – ne namie automobilį kroviau vos kelis kartus ir nenoriu Vilnius-Klaipėda atkarpoje strigti valandai, kol automobilis pasikraus.

Verta rinktis elektromobilį jei planuojate jį naudoti trumpiems atstumams. Taip pat džiaugiuosi įvairiomis lengvatomis tokio tipo automobiliams ir visiems sakau: jeigu jau norite, tai įsigykite EA dabar, nes esamos privilegijos tikrai nesitęs amžinai.

Spustelėdami „Sutinku“ sutinkate, kad jūsų įrenginyje būtų saugomi slapukai, kad pagerintumėte svetainės naršymą, analizuotumėte svetainės naudojimą ir padėtumėte mūsų rinkodaros pastangoms. Norėdami sužinoti daugiau informacijos, peržiūrėkite mūsų privatumo politiką.
webflow particles.js